s e j n b o h e m i ae r o s a
6. 7. 2001
I
Zebín jako místo pro mne osobně znamená také mé dětství. Brzy už to bude padesát let, kdy jsem je s rodiči poprvé navštívil. Vstup do nitra skal zde na vrcholu byl vždy nějak jinak vzrušující, byla to cesta do středu země. Později jsem se sem vracel s fotoaparátem, filmovou kamerou, malířskými štětci, ohněm apod. Hlouběji jsem do tajemství kopce začal pronikat v noci a po hmatu.
Jako nádherné vyznění tajemnosti místa je kaple Sv. Maří Magdaleny na vrchu, doplněná ošlehaným stromem, jehož větvemi probleskovaly hvězdy.
Motiv skal a jeskyně spojený s lidským osudem se tu ještě jednou opakuje; kaple je tak mikrokosmem odrážejícím makrokosmos pod sebou a také strom (dnes neexistující) je zástupcem vegetace dole v krajině.
II
Již pro Karla Hynka Máchu byl Zebín jedním ze zastavení na cestě (vid deníky)do Krkonoš.
Zebín. Magdaléna. Karel Hynek Mácha, Deníky
Rozmanitost byla hlavní vnadou krajiny této; milostná spanilost a vážná velebnost byly v ní spojeny jako v obličeji…
Karel Hynek Mácha, Valdice, 1836
Je to úchvatný doklad propastného vhledu do krajiny, když Karel Hynek Mácha v tomto textovém fragmentu popisuje Jičínskou kotlinu jako konkávní zrcadlový odlesk detailu lidského těla, okna smyslů a sídla zraku, sluchu, čichu i chuti. Jako pomyslným rámem se vizí země převalují, splývají a strmí další Máchova slova…, krajina je mu zde velikým půlkruhem, temnomodrým stínem, velebnými stupni, rudožhavým světlem, temnými kopci a horami se svými hrady, hlubokou nížinou, daleko táhlým hřbetem, temnozelenými lesy či stavením co bílou skalinou.
Melancholie tělového obrazu země, vyjádřená ve spojení harmonie životní síly a zmaru, vidoucí je zde mladý setník, konfrontovaný s hrobníkem - otec se synem, tedy tato melancholie je tu doplněna něčím, co lze dnes snad popsat jako přímé dotýkání se podstat věcí a míst, kamenů, skal, stromů a vegetace, kopců, údolí a vod s jejich vlastní „psychikou“. Pokožkou tohoto duchového těla krajiny jsou písečná údolí a hrubé skály, kde vrchy mají svou tvář a kde lidské vědomí a síla míst se pronikají nejtěsněji pod hladinami vod .
A když je rovnováha živlů v krajině na okamžik obkroužena hranicemi, připomínajícími ochranné zdi zahrad, jsme otevřeni takovému místu jako ráji .
III
Rehabilitace vrcholu Zebína by znamenala významné posílení ústředních míst krajiny, tvořící okolí Jičína. Adriena Šimotová jej před patnácti léty nazvala místem míst.
Dnes je to však místo poněkud skryté, zvláště vystoupáme-li na vrchol. Celá jeho jihovýchodní část je nevhodně zarostlá hájem jilmu habrolistého, jenž je zde nepůvodní dřevinou. Kaple, uzavřená nevzhlednými, takřka vězeňskými železnými vraty je prázdná. Empírový deskový obraz Sv. Maří Magdaleny od Emanula Roma, poničený vertikální prasklinou a mnoha diletantskými přemalbami je dnes deponován v městském muzeu. Samotný interiér, vymalovaný šmolkovou moří je degradován řadou okopaných míst, oltářní kámen v menze chybí a zeje tu pouze prázdná díra. Celý interiér je potemnělý, což souvisí s druhotnou zazdívkou oken, provedenou navíc pouze s ohledem na exteriér, takže uvnitř je možné spatřit i podivné konfrontace původních dřevěných rámů a cihel.
IV
Navrhuji provést následující:
Přehodnotit spolu se Správou chráněné krajinné oblasti Český ráj ochranu stávajícího vegetačního krytu na vrcholu.
Provést zaměření stavby kaple, a v rámci historického průzkumu navrhnout podobu rámů oken a dveří a provést následné odstranění pozdějších doplňků a zazdívek.
Navrhnout způsob řešení omítek a event. vnitřní výzdoby. (vedle obrazu byly stálou součástí interiéru i dva cínové svícny).
Restaurovat obraz Emanuela Rooma: Sv. Maří Magdalena za pomoci restaurátorského oddělení Akademie výtvarných umění v Praze.
Ve spolupráci s Botanickým ústavem Akademie věd a odd. mykohirzy RnDr. Miroslava Vosátka navrhnout způsob osazení vrcholu nový stromem (dub?) na místě původního akátu (způsob vyhloubení podloží, ošetření kořenového systému sazenice vhodným houbovým preparátem, následná ochrana po dobu 15 let).
V
Já sám bych se rád zamyslel nad řešením výplní oken, event. nad. způsobem charakteru vnějších a vnitřních omítek, včetně jejich zatónování. Také bych vyřešil podobu oltářního kamene.
Nad problematikou oken jsem již uvažoval před dvaceti lety, kdy jsem zjistil i existenci zazdívek původních oken, jež zejména při západu slunce museli činit z kaple průhlednou, zářící schránku na vrcholu. (Tomu by odpovídala i skutečnost, že ještě do počátku 20. století byl Zebín cílem zbožných poutí spojených zde s kultem P. Marie de Salle – obraz dnes v levém bočním oltáři Sv. Ignáce v Jičíně, pozlacené sousoší na náměstí J.A.Komenského.)
Zprvu jsem uvažoval o přímém zapojení pigmentů do plochy oken – to tehdy, když jsem experimentoval s fóliemi, vyrobenými z masy šípkových plodů, pojených cukrem. Tenká fólie, barevně velmi trvanlivá má charakter skla i vnitřní temně oranžový svit. Dnes se spíše kloním k představě kombinovat kruhové či šestiúhelné vitrajové rámce (záleží na průzkumu původních oken) s velmi tenkými plátky řezaných polodrahokamů místní provenience (povodí Cidliny západně pod Zebínem a Valdického potoku – bývalý Bílý a Prostřední mlýn či údolí pod Šibeníkem jsou spádovou oblastí podkozákovských a novopackých polodrahokamů, zejména achátů, chalcedonů a masových jaspisů). Bude třeba vyřešit eventuelní kombinaci těchto subtilních řezaných kamenných destiček se sklem pro zvýšení odolnosti, případně také uvažovat o vhodném způsobu jejich ochrany vnějšími sítěmi. K posílení světelného efektu vitrají možná přispěje i kombinování osazených polodrahokamů se sklem ve vzorech, jež budou navrženy.
Pozvednutím a nabídnutím místního kamenného nitra slunci, bude tak charakter kaple včetně jejího patrocinia výrazně zhodnocen. Manýristický princip kolážování přírodních a artificiálních prvků přispěje k hlubšímu propojení stavby s ostatní architekturou Valdštejnovy vily u Valdic.
Dnes neexistující oltářní kámen, po němž lze dnes spatřit v oltářní kamenné menze jen čtvercový otvor navrhuji osadit čtvercovou kamennou deskou ze zebínského čediče, jejíž vrchní část, mírně konkávní, bude vyleštěna do zrcadlového lesku, do spodní části bude vyhlouben otvor pro možnost zasazení dalšího materiálu (rozměry jsou kodifikovány církevní tradicí, pouze provenience kamene byla obvykle dána charakterem patrocinia kostela - tedy zde by obvykle byl očekáván kámen z původního či legendárního místa působení Sv. M. Magdaleny).
Vnější i vnitřní omítky by měly být kletované (dnes nabízené řemeslnické ceny se pohybují cca 30 Kč na 1 metr čtvereční). Vnějšek cítím doplněný bělavě okrovými a našedlými mramorovými plnidly, vnitřek tónovaný načervenalými a nafialovělými plnidly vzatými z břidlic podtáborska. Interiér by měl být řešen i s ohledem na členění vnitřních polí kaple, např. užitím kombinací dvou barev, nebo tupováním některých z polí.
Rekonstrukcí kaple, osazením vrcholového stromu očištěním vrcholových svahů a po rekonstrukci spirálové cesty, jdoucí od hřbitovního kostela vzhůru tak vznikne komplex, jenž by mohl být i znovu zhodnocen církví. Proto, myslím, by do všech těchto prací měla být i církev zahrnuta, přestože dnes se již jedná o majetek pouze ve správě státu.
VI
20.10.1983
Zebín před západem slunce 20. 10.
1983
kresby a otisky přírodními pigmenty, kresby a texty olůvkem, 8 dvojlistů v mapě,
30,6 x 22, autorská kniha
vyjdu pod stěnu
byl otištěn a obkreslen
kámen
připomínající tvarem
stěnu přede mnou
zmenšení
celistvého tvaru
trs
mateřídoušky
barva
šípku
připomíná slunce
když se ohlédnu
vracím se
k této stránce
odírám
lišejník
na skále
než vejdu
do lomu
kamenem
ze stěny
jemná drť hnědé
žíly
kámen
slunce
poslední
Doteky 2. 5. 1984
Cestou na vrchol Zebína
a do nitra lomu
1 fialky při patě lomu
2 hnědá čedičová drť u skály
3 pryšec
4 mochna skalní
5 list divizny ve stráni
6 list divizny a hlína u ní
7 květy třešní nad útesem
8 květy třešní a mladé výhonky
9 šťáva z pryšce a hlína
cestou na vrchol
10 oranžový lišejník
ve stráni nad lomem
11 železité jádro
12 železité jádro a olivínová
hlíza těsně vedle sebe v kameni
13 žlutý a šedý lišejník
ve vzdálenosti dvou roztažených
prstů pravé ruky
nad hlavou skalisko vrcholu
14 spálená tráva ve stráni
od úpatí až k poslední skále
15 prach s kamenů na vrcholu
Zebína před západem slunce
16 fialky a hlína při cestě zpět
proti slunci
17 stříbřité listy jestřábníku
18 několik stébel trav
nad otvorem lomu
19 mladé lístky ptačího zobu
v trhlině horního okraje lomu
20 šedohnědá borka na větévce
jilmu habrolistého
21 čedičový kámen ležící v trávě
u ní a pigment kůry jilmu opodál
22 lišejník pod stěnou a šťáva
rozchodníku
23 prach na stěně s modrou kresbou
v místě ozářeném sluncem
nitro lomu
24 hlína se zeleným mechem
sejmutým z vlhké skály
25 bělavě sametový lišejník
pod převisem
26 omylem neužitý list papíru
27 dvě nepatrně vzdálená místa
na skále
28 dvě místa pod stykem
skalních stěn
29 tři místa pod dotykem stěn
30 tři místa ve stěně
rukou vztaženou ke slunci
v převisu
31 tři místa na dně lomu
otvor průhledu nad hlavou
kámen a fialka
Od úpatí Zebína po vrchol a uvnitř lomu jsem se navlhčenými prsty dotýkal skály a země nebo jsem v roce rozemílal části rostlin. Získané pigmenty jsem otiskoval na listy papíru a prováděl o tom písemné záznamy. Vzdálenosti mezi doteky na plochách papíru odpovídají většinou míře rozpětí prstů v přírodě.
Cestou na vrchol / Doteky
Zebín 25. 7. 1984
Zebín
poslední list
vřazený dopředu
celek
krajina v mlžném oparu
slunce pod horizontem
traviny ve stráni
při stoupání
slunce
v tenkém proužku
omylem kresleno až
při stoupání
slunce se
dotýká horizontu
barva
květu vytváří
spíše negativ dojmu
jdu vzhůru na
vrchol
lišejník
ze slunečné
stran lomu
nad horizontem
žlutá asi tak v půli
oblohy nad západem
modrofialová květu
barva noci
obráceně založený
dotek
slunce zapadlo
před čelem lomu
a nad ním
v rozevření strany možnost
obepnout prostor
hněď
v celé ploše
průhled do
zelenohnědé
trhliny
vnitřního
lomu
o okraj stěny
hrana a vzhůru
oblé tvary
vrcholu
hladká šedá stěna
uvnitř
šedomodrá
světle žlutá
světlý západ
nad tvary hřebenů
krajiny
modré zvonky
nad strží
dojem vyžaduje
snad bílou
stěnu
vrchol
zóny kolem
10.8.1984
Doteky / Zebín 10.8.1984
kresby olůvkem a přírodními pigmenty, otisky a prorážení, textové přípisy, 8 přeložených listů volně vložených v přebalu, 1 přeložený list strojopisu, 31 x 22 x 0,7, autorská kniha
Zebín
modrým květem
u paty lomu
pod stěnou
z koryta
po dešti
a drtí ze stěny
slunce při ohlédnutí
vystupuje z mraků
nad horizontem krajiny
vchod
do nitra
lomu
ohyb stěny
a květ vrbice
mateřídouška
slunce rudě
vystupuje
na okraji lomu
v nitru
z vlhké
stěny
v převisu
mezi stěnami
pod stěnou
vystupující stěna
a padající
kapky
hnědá
protistěna
za trhlinou
z kamene
na dně
pod převisem
temně
zeleným mechem
v oble modelované
stěně
malé plující
mraky
obrat
v klenbě
zvonek
u východu
ve stráni
směrem k vrcholu
mateřídouškou
při stoupání
na vrcholu
narůžovělý obláček
v šedomodrém nebi
cestou do nitra lomu
a na vrchol
nad zamlženou krajinou
po bouři
zamlžený měsíc
v půli