s e j n                                                                    b o h e m i ae   r o s a

 

<

 

Z e b í n   j a k o   m í s t o   p r o   m n e

6. 7. 2001

 

 

I

 

Zebín jako místo pro mne osobně znamená také mé dětství. Brzy už to bude padesát let, kdy jsem je s rodiči poprvé navštívil. Vstup do nitra skal zde na vrcholu byl vždy nějak jinak vzrušující, byla to cesta do středu země. Později jsem se sem vracel s fotoaparátem, filmovou kamerou, malířskými štětci, ohněm apod. Hlouběji jsem do tajemství kopce začal pronikat v noci a po hmatu.

Jako nádherné vyznění tajemnosti místa je kaple Sv. Maří Magdaleny na vrchu, doplněná ošlehaným stromem, jehož větvemi probleskovaly hvězdy.

Motiv skal a jeskyně spojený s lidským osudem se tu ještě jednou opakuje; kaple je tak mikrokosmem odrážejícím makrokosmos pod sebou a také strom (dnes neexistující) je zástupcem vegetace dole v krajině.

 

II

Již pro Karla Hynka Máchu byl Zebín jedním ze zastavení na cestě (vid deníky)do Krkonoš.

Zebín. Magdaléna. Karel Hynek Mácha, Deníky

 

Rozmanitost byla hlavní vnadou krajiny této; milostná spanilost a vážná velebnost byly v ní spojeny jako v obličeji…

Karel Hynek Mácha, Valdice, 1836

 

Je to úchvatný doklad propastného vhledu do krajiny, když Karel Hynek Mácha v tomto textovém fragmentu popisuje Jičínskou kotlinu jako konkávní zrcadlový odlesk detailu lidského těla, okna smyslů a sídla zraku, sluchu, čichu i chuti. Jako pomyslným rámem se vizí země převalují, splývají a strmí další Máchova slova…, krajina je mu zde velikým půlkruhem, temnomodrým stínem,  velebnými stupni, rudožhavým světlem, temnými kopci a horami se svými hrady,  hlubokou nížinou, daleko táhlým hřbetem, temnozelenými lesy či stavením co bílou skalinou.

 Melancholie tělového obrazu země, vyjádřená ve spojení  harmonie životní síly a zmaru, vidoucí je zde mladý setník, konfrontovaný s hrobníkem - otec se synem, tedy tato melancholie je tu doplněna něčím, co lze dnes snad popsat jako přímé dotýkání se podstat věcí a míst, kamenů, skal, stromů a vegetace, kopců, údolí a vod s jejich vlastní „psychikou“. Pokožkou tohoto duchového těla krajiny jsou písečná údolí a hrubé skály, kde vrchy mají svou tvář a kde lidské vědomí a síla míst se pronikají nejtěsněji pod hladinami vod . 

A když je rovnováha živlů v krajině na okamžik obkroužena hranicemi, připomínajícími ochranné zdi zahrad, jsme otevřeni takovému místu jako ráji .

 

III

Rehabilitace vrcholu Zebína by znamenala významné posílení ústředních míst krajiny, tvořící okolí Jičína. Adriena Šimotová jej před patnácti léty nazvala místem míst.

Dnes je to však místo poněkud skryté, zvláště vystoupáme-li na vrchol. Celá jeho jihovýchodní část je nevhodně zarostlá hájem jilmu habrolistého, jenž je zde nepůvodní dřevinou. Kaple, uzavřená nevzhlednými, takřka vězeňskými železnými vraty je prázdná. Empírový deskový obraz Sv. Maří Magdaleny od Emanula Roma, poničený  vertikální prasklinou a mnoha diletantskými přemalbami je dnes deponován v městském muzeu. Samotný interiér, vymalovaný šmolkovou moří je degradován řadou okopaných míst, oltářní kámen v menze chybí a zeje tu pouze prázdná díra. Celý interiér je potemnělý, což souvisí s druhotnou zazdívkou oken, provedenou navíc pouze s ohledem na exteriér, takže uvnitř je možné spatřit i podivné konfrontace původních dřevěných rámů a cihel.

 

IV

Navrhuji provést následující:

Přehodnotit spolu se Správou chráněné krajinné oblasti Český ráj ochranu stávajícího vegetačního krytu na vrcholu.

Provést zaměření stavby kaple, a v rámci historického průzkumu navrhnout podobu rámů oken a dveří a provést následné odstranění pozdějších doplňků a zazdívek.

Navrhnout způsob řešení omítek a event. vnitřní výzdoby. (vedle obrazu byly stálou součástí interiéru i dva cínové svícny).

Restaurovat obraz Emanuela Rooma: Sv. Maří Magdalena za pomoci restaurátorského oddělení Akademie výtvarných umění v Praze.

Ve spolupráci s Botanickým ústavem Akademie věd a odd. mykohirzy RnDr. Miroslava Vosátka navrhnout způsob osazení vrcholu nový stromem (dub?) na místě původního akátu (způsob vyhloubení podloží, ošetření kořenového systému sazenice vhodným houbovým preparátem, následná ochrana po dobu 15 let).

 

V

Já sám bych se rád zamyslel nad řešením výplní oken, event. nad. způsobem charakteru vnějších a vnitřních omítek, včetně jejich zatónování. Také bych vyřešil podobu oltářního kamene.

 Nad problematikou oken jsem již uvažoval před dvaceti lety, kdy jsem zjistil i existenci zazdívek původních oken, jež zejména při západu slunce  museli činit z kaple průhlednou, zářící schránku na vrcholu. (Tomu by odpovídala i skutečnost, že ještě do počátku 20. století byl Zebín cílem zbožných poutí spojených zde s kultem P. Marie de Salle – obraz dnes v levém bočním oltáři Sv. Ignáce v Jičíně, pozlacené sousoší na náměstí J.A.Komenského.)

Zprvu jsem uvažoval o přímém zapojení pigmentů do plochy oken – to tehdy, když jsem experimentoval s fóliemi, vyrobenými z masy šípkových plodů, pojených cukrem. Tenká fólie, barevně velmi trvanlivá má charakter skla i vnitřní temně oranžový svit. Dnes se spíše kloním k představě kombinovat kruhové či šestiúhelné vitrajové rámce (záleží na průzkumu původních oken) s velmi tenkými plátky řezaných polodrahokamů místní provenience (povodí Cidliny západně pod Zebínem a Valdického potoku – bývalý Bílý a Prostřední mlýn či údolí pod Šibeníkem jsou spádovou oblastí podkozákovských a novopackých polodrahokamů, zejména achátů, chalcedonů a masových jaspisů). Bude třeba vyřešit eventuelní kombinaci těchto subtilních řezaných kamenných destiček se sklem pro zvýšení odolnosti, případně také uvažovat o vhodném způsobu jejich ochrany vnějšími sítěmi. K posílení světelného efektu vitrají možná přispěje i kombinování osazených polodrahokamů se  sklem ve vzorech, jež budou navrženy.

Pozvednutím  a nabídnutím místního kamenného nitra slunci, bude tak charakter kaple včetně jejího patrocinia výrazně zhodnocen. Manýristický princip kolážování přírodních a artificiálních prvků přispěje k hlubšímu propojení stavby s ostatní architekturou Valdštejnovy vily u Valdic.

 Dnes neexistující oltářní kámen, po němž  lze dnes spatřit v oltářní kamenné menze jen čtvercový otvor navrhuji osadit čtvercovou kamennou deskou ze zebínského čediče, jejíž vrchní část, mírně konkávní, bude vyleštěna do zrcadlového lesku, do spodní části bude vyhlouben otvor pro možnost zasazení dalšího materiálu (rozměry jsou kodifikovány církevní tradicí, pouze provenience kamene byla obvykle dána charakterem patrocinia kostela -  tedy zde by obvykle byl očekáván kámen z původního či legendárního místa působení Sv. M. Magdaleny).

 Vnější i vnitřní omítky by měly být kletované (dnes nabízené řemeslnické ceny se pohybují cca 30 Kč na 1 metr čtvereční). Vnějšek cítím doplněný bělavě okrovými a našedlými mramorovými plnidly, vnitřek  tónovaný načervenalými a nafialovělými plnidly vzatými z břidlic podtáborska. Interiér by měl být řešen i s ohledem na členění vnitřních polí kaple, např. užitím kombinací dvou barev, nebo tupováním některých z polí.

 Rekonstrukcí kaple, osazením vrcholového stromu očištěním vrcholových svahů a po rekonstrukci spirálové cesty, jdoucí od hřbitovního kostela vzhůru tak vznikne komplex, jenž by mohl být i znovu zhodnocen církví. Proto, myslím, by do všech těchto prací měla být i církev zahrnuta, přestože dnes se již jedná o majetek pouze ve správě státu.

 

VI

 

 20.10.1983

Zebín před západem slunce 20. 10. 1983
kresby a otisky přírodními pigmenty, kresby a texty olůvkem, 8 dvojlistů v mapě, 30,6 x 22, autorská kniha

 

vyjdu pod stěnu

 

byl otištěn a obkreslen

kámen

připomínající tvarem

stěnu přede mnou

 

zmenšení

celistvého tvaru

 

trs

mateřídoušky

 

barva

šípku

 

připomíná slunce

když se ohlédnu

 

vracím se

k této stránce

odírám

lišejník

na skále

 

než vejdu

do lomu

 

kamenem

ze stěny

 

jemná drť hnědé

žíly

 

kámen

slunce

 

poslední

 

Doteky 2. 5. 1984 

Cestou na vrchol Zebína

a do nitra lomu

 

 

1            fialky  při patě lomu

2            hnědá čedičová drť u skály

3            pryšec

4            mochna skalní

5            list divizny ve stráni

6            list divizny a hlína u ní

7             květy třešní nad útesem

8             květy třešní a mladé výhonky

9           šťáva z pryšce a hlína

             cestou na vrchol

10         oranžový lišejník

             ve stráni nad lomem

11         železité jádro

12         železité jádro a olivínová

             hlíza těsně vedle sebe v kameni

13         žlutý a šedý lišejník

         ve vzdálenosti dvou roztažených

         prstů pravé ruky

        nad hlavou skalisko vrcholu

14         spálená tráva ve stráni

             od úpatí až k poslední skále

15         prach s kamenů na vrcholu

             Zebína před západem slunce

16         fialky a hlína při cestě zpět

             proti slunci

17         stříbřité listy jestřábníku

18         několik stébel trav

             nad otvorem lomu

19         mladé lístky ptačího zobu

             v trhlině horního okraje lomu

20         šedohnědá borka na větévce

             jilmu habrolistého

21        čedičový kámen ležící v trávě

       u ní a pigment kůry jilmu opodál

22        lišejník pod stěnou a šťáva

        rozchodníku

23         prach na stěně s modrou kresbou

            v místě ozářeném sluncem

            nitro lomu

24         hlína se zeleným mechem

            sejmutým z vlhké skály

25        bělavě sametový lišejník

            pod převisem

26        omylem neužitý list papíru

27        dvě nepatrně vzdálená místa

            na skále

28       dvě místa pod stykem

           skalních stěn

29       tři místa pod dotykem stěn

30       tři místa ve stěně

           rukou vztaženou ke slunci

           v převisu

31      tři místa na dně lomu

          otvor průhledu nad hlavou

          kámen a fialka

 

Od úpatí Zebína po vrchol a uvnitř lomu jsem se navlhčenými prsty dotýkal skály a země nebo jsem v roce rozemílal části rostlin. Získané pigmenty jsem otiskoval na listy papíru a prováděl o tom písemné záznamy. Vzdálenosti mezi doteky na plochách papíru odpovídají většinou míře rozpětí prstů v přírodě.

 

 

Cestou na vrchol / Doteky

Zebín 25. 7. 1984

 

 

Zebín

 

poslední list

vřazený dopředu

 

celek

krajina v mlžném oparu

slunce pod horizontem

 

traviny ve stráni

při stoupání

 

slunce

v tenkém proužku

omylem kresleno až

při stoupání

 

slunce se

dotýká horizontu

 

barva

květu vytváří

spíše negativ dojmu

 

jdu vzhůru na

vrchol

 

lišejník

ze slunečné

stran lomu

 

nad horizontem

 

žlutá asi tak v půli

oblohy nad západem

 

modrofialová květu

barva noci

 

obráceně založený

dotek

 

slunce zapadlo

 

před čelem lomu

a nad ním

 

v rozevření strany možnost

obepnout prostor

hněď

 

v celé ploše

 

průhled do

zelenohnědé

trhliny

vnitřního

lomu

 

o okraj stěny

 

hrana a vzhůru

oblé tvary

vrcholu

 

hladká šedá stěna

uvnitř

 

šedomodrá

světle žlutá

světlý západ

nad tvary hřebenů

krajiny

 

modré zvonky

nad strží

 

dojem vyžaduje

snad bílou

stěnu

 

vrchol

zóny kolem

 

10.8.1984                

Doteky / Zebín 10.8.1984

kresby olůvkem a přírodními pigmenty, otisky a prorážení, textové přípisy, 8 přeložených listů volně vložených v přebalu, 1 přeložený list strojopisu, 31 x 22 x 0,7, autorská kniha

 

 

Zebín

 

modrým květem

u paty lomu

 

pod stěnou

 

z koryta

po dešti

 

a drtí ze stěny

 

slunce při ohlédnutí

vystupuje z mraků

nad horizontem krajiny

 

vchod

do nitra

lomu

 

ohyb stěny

a květ vrbice

 

mateřídouška

 

slunce rudě

vystupuje

 

na okraji lomu

v nitru

 

z vlhké

stěny

v převisu

 

mezi stěnami

 

pod stěnou

 

vystupující stěna

a padající

kapky

 

hnědá

protistěna

za trhlinou

 

z kamene

na dně

 

pod převisem

 

temně

zeleným mechem

v oble modelované

stěně

 

malé plující

mraky

 

obrat

v klenbě

 

zvonek

u východu

 

ve stráni

směrem k vrcholu

 

mateřídouškou

při stoupání

 

na vrcholu

 

narůžovělý obláček

v šedomodrém nebi

 

 

 

 

cestou do nitra lomu

a na vrchol

 

nad zamlženou krajinou

po bouři

 

zamlžený měsíc

v půli

  

<