s e j n b o h e m i ae r o s a
K r a j i n a p u t o v á n
í a ú d ě l u m í s t a
3. května 1999
Když chtěl František Arnošt Šlik, syn Jindřicha Šlika,
vstoupit po roce 1650 do kartuziánského kláštera, jako by tím byla naznačena
touha spojit svůj život s tou duchovní částí odkazu Albrechta z Valdštejna, jež
byla tak velkolepě načrtnuta Pieroniho vizí katedrály uprostřed krajiny.
Po Valdštejnově smrti se čas na většině staveb v okolí Jičína
zvolna zastavoval a jen zrcadlový odraz geometrického obrazu jako by se odrážel
v hladině Velkého Poráku směrem ku Praze jako odlesk mocenských záměrů, jež snad
neznaly hranice rozumu.
S příchodem rodu Šliků po roce 1635 na panství Staré Hrady, Kopidlno a Veliš se
vztah ke krajině jakoby zjemnil a stal se praktickým i mystickým zároveň. G.Pieroni
a N.Sebregondi se zabývali jinými úkoly. Svou příležitost však nalezl architekt
francouzského původu Jean Baptiste Mathey a není jistě bez zajímavosti, že první
církevní stavbou, jíž byl ve šlikovských službách pověřen, se stala realizace
poutní kaple Sv. Anny (1670) jako patronky vod. Postavena byla na osamělém vrchu
v rozvodí Velkého a Malého Poráku s vnější kazatelnou, nabídnutou prvním
paprskům vycházejího jarního slunce. Špýchary ve Střevači a Vokšicích ukázaly na
jeho schopnost účelného a přitom malebného zasazení do strání. Byla to doba, kdy
příliš jasné dominanty, tolik drahé Valdštejnovi, teď byly na obtíž, jak o tom
svědčí demoliční projekty G.Pieroniho, týkající se v 80. letech především hradů
Veliš a Kumburk. Z popudu Leopolda Antonína Šlika se Jeane Baptiste Mathey dále
soustřeďuje k místům intimnějším, citovějším. K místům kam je třeba putovat,
jako třeba na původně laténského obětiště Lorety (1694). K oltářnímu kameni lze
dojít z několika stran, prostoupit lesními alejemi a dotknout se pohledem zeleně
i modra dálek a uvědomit si tak, že kolem údolí Cidliny s Jičínem na jejích
meandrech lze také bloudit.
Již roku 1705 při stavbě kostela Sv. Jakuba Většího v
Kopidlně přicházejí Šlikové pravděpodobně do kontaktu s Giovani Santinim. Tento
architekt pak mystickou pouť krajinou dovršuje stavbami šestiboké kaple Sv.
Andělů Strážců (1720) na cestě z Lorety do Vokšic k Jičínu, a stavbou trojhranné
kaple Sv. Trojice, přímo nad pramenem posvátných vod V lázních. Geometrie
trojúhelných tříbarevných dlaždic a dokořán otevřené trojí dveře kaple činí z
této architektury v době bohoslužeb křehký, odhmotněný rámec pro úplné prolnutí
spirituálních sil člověka, krajiny a božského poselství.
Šlikové svojí cílevědomou stavební činností zasáhly
samozřejmě do krajiny v okolí Jičína mnohem hlouběji. Dostavby zámku ve Starých
Hradech či novostavby zámku v Kopidlně, spojené s četnými Oborami byly svázány
sítí cest, rozcestí a zastavení. Nikdy to však nejsou vztahy přísně geometrické,
jak jsme toho svědky v Pieroniho koncepci Valdštejnské. Důležité jsou prameny,
energetická zauzlení povodí Mrliny, jeskyně - jako ty v Prachovských skalách.
Především však stavby Velišského hřbetu a zpětný dostředivý pohyb k pramenům a
povodí Cidliny z nich činí něco, co vzácně doplňuje odkazy architektury krajiny
Valdštejnovy, jež by bez nich byla možná až příliš strohá a nečeská.
Nejen pozdější stavby Anselma Luraga na Veliši nebo F. Hegera
v Ostružně, ale již kostel Narození Panny Marie v Popovicích, stavěný z popudu
valdických kartuziánů ukazují, že historická krajina v okolí Jičína je
mnohovrstevná. Je také nesporným faktem, že právě Šlikovský rod vryl do její
tváře nesmazatelnou a svébytnou stopu, bez níž by tato krajina nebyla tím, čím
se stala, jakou dosud je a snad i bude, pokud ji dokážeme vidět, vážit si jí a
také ji chránit.