s e j n b o h e m i ae r o s a
Krajina
Českého ráje ve výtvarném umění
krajino!
bloudím opět skalami tvými
Karel Hynek Mácha
Krajina Českého ráje s tajemnými zákoutími skalních bludišť s tichými uzavřenými údolími, prosluněnými loukami i temnými zalesněnými hřebeny oddělujícími lidská sídla, představuje svou zvláštní bohatostí a koncentrovaností jakousi modelovou krajinu a souhrn možností projevů země. Má své vrcholy i propasti, ale v lidském měřítku a uložitelné do srdce. A navíc výhledy ze svého mikrosvěta ukazuje cestu dál. Objevují se Krkonoše jako tajemná hradba, kde může končit svět, lze zahlédnout i táhlé nedozírné pláně se snovými vrcholky Českého středohoří. Je to svět uvnitř světa, podporující představy o svém vlastním obraze.
Již v polovině 19. století byla okouzlena charakterem této krajiny, soustředěné kolem města Turnova, řada umělců, toužících bytostně po kontaktu s volným prostorem země. Pro malíře, vycházející z romantického, stylizovaného snu o přirozenosti přírody, to samozřejmě nebyla jednoduchá cesta, a proto dnes na nás nejsilněji působí právě díla, která a tom vydávají svědectví, kde tušíme napětí mezi detailem procítěným tváří v tvář neuchopitelnosti hybné krajiny žijící v čase a mezi úsilím o její znovuoživení barevnou plochou obrazu - například v některých pracích Aloise Bubáka. Obdobné napětí obsahují i první Eckertovy fotografie této krajiny, k němuž navíc přistupuje účinnost vztahu mezi magií nastaveného zrcadla a poetickou silou vědeckého, geologicky zacíleného pohledu.
Krajina Českého ráje se však svou znakovou povahou uplatnila ve výtvarném umění i jako symbol rodného kraje, posilující národní sebevědomí v motivech přírodní a zároveň i lidskými zásahy dotvořené dominanty hradu Trosky či skalního města. V tom smyslu se objevuje v díle Josefa Mánesa či Mikoláše Alše nebo později, v době válečných událostí následujícího století, u Františka Muziky, kdy skála se stává místem magického zrcadlení smrti a života.
Jiné podoby obrazu krajiny mají své předpoklady v plenérových studiích řady malířů z konce 19. a počátku 20. století. Hledání jednoty mezi náladou krajiny, naladěním vnímající lidské bytosti umělce a nalézaným obrazovým řádem je doloženo v tvorbě Františka Kavána, Vincence Beneše, Otokara Nejedlého nebo Václava Špály mnohými pozoruhodnými výsledky, ale také pozvolným oslabováním těchto vztahů a novými podobami stylizace reality. Napětí mezi živou krajinou a jejím zobrazením prostřednictvím formulací a proměn výtvarného jazyka je úměrné jeho intenzitě a lze je sledovat po celou první polovinu 20. století v mnoha polohách.
Rozdílná volba řeči vytváří individuální cestu k subjektivizované podobě krajiny, která se postupně stává nadindividuální svou znakovostí. Nalézání hlubších a obecnějších základů výtvarného výrazu tak směřuje v průběhu 20. století k obrazu univerzální symbolické krajiny, oproštěné od konkrétních vztahů k určitému místu. Například v díle Josefa Šímy, Jiřího Johna a v jistém smyslu v kontextu naší výstavy, i u Ladislava Zívra je ztvárnění obrazu krajiny velmi zobecněnou výtvarnou modulací myšlení člověka o zemi a o svém místě na ní.
Bylo to však fotografie, která již ve Štyrského sekvenci skal Českého ráje z 30. let svědčí o touze znovu vykročit do konkrétní krajiny. Není to jen dílo, které je obrazným prostředníkem dotyku umělce s krajinou. Co je zde důležité, je konfrontace pohybu poutníka s řádem přírody, jakožto novou jistotou.
Umění 60. a 70. let obnovuje něco z tohoto pocitu, který hledali romantikové 19. století, ovšem způsob vyjádření má odlišnou i různorodou podobu. Tendence však v úhrnu dokládá, že touha člověka vyjádřit a sdělit svůj pocit žitého místa země je neuhasitelná. Právě proto, že krajina Českého ráje si svým zvláštním a přitažlivým charakterem získala bohaté dějiny zobrazení ve výtvarném umění, mohou nám tyto dějiny být i modelovým příkladem proměn uměleckého uchopení krajiny obecně.
Předkládaná výstava, postihující vývoj od 19. století po současnost, zachycuje bohatost možných přístupů převážně v konkrétních vazbách na vymezenou územní oblast. Vedle malby, kresby, grafiky, fotografie či plastických děl jsou tu prezentovány i mnohé další aktivity, jako dokumentace výtvarných akcí, záznamy putování, vizuální prezentace slovních vyjádření i různé formy propojování tradičních a netradičních médií či slohotvorných postupů, jak je přinesl vývoj umění 80. let dvacátého století.
Nejen v oblasti umění se však formoval vztah člověka ke krajině a způsoby jejího vidění. Proto výstava dokládá i uchopení a stylizaci krajiny Českého ráje očima kartografa, geologa či archeologa. Snažíme se upozornit, že zdánlivá samozřejmost možnosti dorozumění mezi lidmi spočívá v nejhlubších tajemstvích našeho jazyka a vnímání, jež nás sdružují a jimiž dáváme jméno sobě i vesmíru.
Poznámka a katalog:
Text byl určen pro stejnojmennou
výstavu v Krajská galerii v Hradci Králové, 28. dubna – 5. června 1988 a je jeho
nezměněnou reedicí. Protože součástí drobného a dnes již těžko dostupného
katalogu byl i podrobný soupis exponátů, přikládáme i tento text, neboť obsahuje
řadu cenných informací. Aktualizovaná data života umělců nejsou doplněna.
Pořadí autorů v katalogu je určeno datem jejich
narození. Počet děl, jimiž jsou zastoupeni jednotliví autoři, v žádném případě
není měřítkem významu toho kterého z nich, spíše je odrazem stavu současného
bádaní nebo je dán mírou sepětí s vymezeným tématem výstavy. Rozměry exponátů
jsou uvedeny v centimetrech, nejprve výška a potom šířka.
Umělci
a vystavená díla:
• Jan Jiří Hertl činný v Turnově 1708 - 1718 / 1 - Sv. Jan Konstanc, 1708, olej, plátno, 165 x 109, značeno dole uprostřed: K G. Härtel 1708. Muzeum Českého ráje Turnov (zatím první doložené zobrazení motivu Trosek jako součásti imaginární krajiny) • Antonín Mánes 1784 - 1843 / 2 - Studie stromu, 1825 / kresba tužkou a bílou křídou, okrový papír 37,3 x 26, značeno vpravo dole: A. Mánes 1825, Národní galerie Praha. inv. č. K 16179 / 3 - Železný Brod. 1837, kresba tužkou, okrový papír, 25 x 39, značí vlevo dole: Eisenbrod den 4 August 1837, NG Praha, inv. č. K 14767 • Thomas Ender 1793 – 1875 / 4 - Valdštejn, olej, plátno, 42 x 58, znač. dole uprostřed: Thm. Ender, MÚR Turnov, inv.č. U 94 • Karel Würbs 1807 – 1876 / 5 - Valečov, akvarel, papír • Karel Hynek Mácha 1810 - 1836 / 6 - Zápisník (Hrady spatřené), 1833-1835, rukopis a kresby tužkou, sešit 66 listů, 25,2 x 20, Památník národního písemnictví Praha / 7 - Valečov, lavírovaná tuš a akvarel, papír, 5,5 x 7, Národní muzeum Praha • Amálie Mánesová 1817 - 1883 / 8 - Hrubá Skála. 1865, olej, plátno, 53 x 85, neznačeno, Galerie hlavního města Prahy, inv. č. M – 972 • Josef Mánes 1820 – 1871 / 9 - Domov. 1854-55, lavírovaná perokresba, papír, značeno vlevo1 dole: Jos Mánes, NG Praha / 10 - Z lesů na Hruboskalsku (Pískovcové skály u Jiviny), kresba tužkou, akvarel, papír, NG Praha, inv.č. K 14362 / 11 - Pískovcové skály v Kozlově, kolorovaná perokresba; kartón. 56.5 x 42, neznačeno, Oblastní galerie Liberec, inv. č. K 2042 / 12 - Měsíc Září, 1865-66, medailon z cyklu Dvanácti měsíců pro Orloj Staroměstské radnice v Praze, olej, dřevo, průměr 44, NG Praha • Alois Bubák 1824 - 1870 / 13 - Pohled na Krkonoše od Mladé Boleslavi, 1853, olej, plátno, 74,5 x 101, NG Praho, inv. č. O 9682 / 14 - Hrubá Skála (Krajina z okolí Turnova), 1853, olej, plátno, 76,5 x 102,5, znač. vlevo dole: A Bubák 1853. NG Praha, inv.č. O 2307 / 15 - Letní odpoledne v krajině z podhoří Jizerského, 1863, olej, plátno. 105 x 143,5, znač. vpravo dole: ABubák 1863. NG Praho, inv. č. O 5417 / 16 - Krajina z okolí vrchu Mužského, 1865, olej, plátno, 95 x 110, znač. vlevo dole: A Bubák 865. NG Praho, inv.č, O 5150 / 17 - Vrch Mužský u Mnichova Hradiště, 1865, olej, plátno, 115 x 148, NG Praha, inv. č. O 562 / 18 - Krajina Pojizeří s Mužským a Ještědem, akvarel, papír, 23 x 35, znač. vlevo dole: Bubák, MČR Turnov, inv. č. U 67 • Václav Kroupa 1825 – 1895 / 19 - Z Českého ráje, uhel, papír, 44,8 x 61.5. NG Praha. inv.č. K 1505 • Quido Mánes 1828 – 1880 / 20 - Pohled na Hrubou Skálu, před 1865, olej, plátno, 51 x 82, neznačeno, NG Praho. inv, č. O 9111 • Julius Mařák 1832 – 1899 / 21 - Borovice (z cyklu Lesní charaktery), 1878, uhel, papír / 22 - Pískovcové skály, lavírovaná kresba tuší, papír, NG Praha • Jindřich Eckert 1833-1905 / 23 - Zámky, hrady a zříceniny v Čechách, kol. 1878, ze souboru 27 fotografií. Národopisné muzeum Praha / 24 - Krajinné obrazy z Čech fysiognomicky a geologicky zajímavé, 1891, 1. soubor 48 fotografií s texty geologa Gustava Laubeho / 25 - Trosky od Mladějova, 1894, Z 2. souboru 148 fotografií Sbírky fysiognomicky o geologicky zajímavých krajin Čech, 20 stran textu Gustava Laubeho • Antonín Waldhauser 1835 – 1913 / 26 - Skica k obrazu Zbiroh - Partie na Jizeře, olej, plátno, 34,5 x 52, neznačeno, MČR Turnov, inv. č. U 66 • Hugo Ullik 1838-1881 / 27 - Pohled na Trosky. 1870, olej, plátno. 75 x 105, znač- vlevo dole: Hugo Ullik 1870, MG Praha, inv.č, 07999 / 28 - Trosky. 1872, olej, plátno, 56 x 77, značeno vpravo dole: H.Ullik 1872. MČR Turnov / 29 - Hrubá Skála. 1872, olej, plátno, 55 x 76, znač. vpravo dole: Hugo Ullik 1872. MČR Turnov, inv. č. U 1928 • Karel Liebscher 1851 – 1906 / 30 - Krajina u Hlavatice, tuš, běloba, papír, 15 x 23,5, znač. vpravo dole: K. Liebscher, MČR Turnov, inv. č. U 391 / 31 - Skály, akvarel. papír. 23 x 16, znač- vlevo dole: K. Liebscher, Krajská galerie Hradec Králové, inv. č. O 147 • Mikoláš Aleš 1852 – 1913 / 32 - Jizera, studie k cyklu Vlast, 1878, kresba tužkou a tuší, papír. 14.5 x 28.5, NG Praha / 33 - Jizera, studie k cyklu Vlast, 1878, akvarel, papír. 15 x 29, Muzeum ni. města Prahy, inv. č. 3892/3 • Jan Prousek 1857 – 1914 / 34 - Skály Rotštýnské, 1886, olej, plátno, 74 x 100, značeno vpravo dole: J. Prousek, MČR Turnov / 35 - Studie z Pojizeří: Svijansko u Turnova, 1886, olej, plátno. 43 x 100, značeno vpravo dole: J. Prousek. MČR Turnov / 36 - Trosky od Ktové, olej, plátno, 52 x 85, neznačeno, MČR Turnov • František Kaván 1866 – 1941 / 37 - Jaro u Železnice, olej, plátno. 37,5 x 52, značeno vpravo dole: Kaván, OG Liberec, inv. č. 459 / 38 - Z Plakánku, olej, lepenka, 25 x 35. značeno vpravo dole: Kaván, Krkonošské muzeum Jilemnice / 39 - Trosky po dešti. 1935, olej, lepenka, 40 x 52, znač. vlevo dole: Kován Trosky 1935, Okresní galerie Jičín, inv. č. O 46 • Jaroslav Panuška 1872- 1958 / 40 - Ve slunci na Hradech. 1907, olej, kartón, 50 x 65, Východočeská galerie Pardubice, inv.č. O 1565 / 41 - Mužské skály. 1916, olej, kartón, 50 x 60, Oblastní galerie Vysočiny Jihlava, inv. č. O 194 • Jan Preisler 1872 – 1918 / - 42 Prachovské skály, 1903-1904, olej, plátno, 25 x 34, neznačeno, NG Praha, inv. č. O 9914 • Maxmilián Švabinský 1873 – 1962 / 43 - Jan Křtitel, 1929, tužka, papír, 19 x 12,5. značeno vpravo dole: M. Švabinský 1929. KG Hradec Králové, inv. č. G 949 / 44 - Trosky, 1950, tužka, papír, 27,5 x 19, znač. vpravo dole: M. Švabinský 50. MČR Turnov, inv. č. U 187 • Josef Drahoňovský 1877 - 1938 / - 45 Český ráj, křišťálová intaglie, průměr 37, neznačeno. MČR Turnov, inv. č. T 992 • Emil Filla 1882 – 1953 / 46 - Pohled do kraje, 1923, kolorovaná kresba sépií papír. 23,7 x 21,2, značeno vpravo dole: E. F. 23 vlevo dole: Turnov 23, OG Liberec, inv. č. K 2103 / 47 - Sokoly u Turnova, olej, plátno 56 x 70, značeno vlevo dole: Emil Filla, soukromá sbírka • Vincenc Beneš 1883 – 1979 / 48 - Klokoč, (1923), olej, plátno, 84,5 x 150,5, značeno vpravo dole: V.Beneš; SG Praha, inv. č. O 1172 / 49 - Suché skály u Turnova, 1923, olej, plátno, 70 x 106, znač. vpravo dole: V. Beneš 923, OG Liberec, inv. č. O 1883 / 50 - Skalnatá krajina, 1924, olej, plátno 50 x 64, znač. vlevo dole: 24 V Beneš, NG Praha, inv. č. O 10120 • Jan Konůpek 1883 – 1950 / 51 - Humprecht u Sobotky. 20. léta, akvarel, kartón, 27.5 x 36, znač. vpravo dole: KpK, KG Hradec Králové, inv.č. G 2909 • Otakar Nejedlý 1883 – 1957 / 52 - Skály (Císařská chodba v Prachovských skalách), asi 1927, olej, plátno, 80 x 50, znač. vpravo dole: Ot. Nejedlý, SG Praha, inv.č. O 1364 / 53 - Prachovské skály, před 1930, olej, plátno, 55 x 77, znač. vpravo dole: Ot. Nejedlý, OG Jičín, inv. č. O 15 / 54 - Trosky olej, plátno, 92 x 147, znač. vpravo dole: Ot. Nejedlý. GHMP, inv. č. M 2665 / 55 - Český ráj, poč. 50, let, olej, plátno, 93 x 129, znač. vpravo dole: Ot. Nejedlý, SG Praha, inv.č. O 1376 • Karel Vik 1883 – 1964 / 56 - Klokočské skály, 1920, lavírovaná kresba sépií, papír, 19 x 26.5. značeno dole: KV 7. Vil. 20, MČR Turnov, inv. č. U 117 / 57 - Turnovsko (Pohádky našeho domova l), 1920 – 1921, soubor 13 dřevorytů. 60,3 x 49.4, KG Hradec Králové. inv. C G 722 / 58 - Most na Valdštejně,1922, olej, lepenka, 26.5 x 32,5, znač, vpravo dole: VIK-22, OG Liberec, inv. č. 498 / 59 - Český ráj, 1930, soubor barevných dřevorytů k textům J. Pekaře, Z. Wirtha o K. Vika, Turnov 1930, KG Hradec Králové, inv. č. G 2492 / 60 - Hruboskalsko. 1950, akvarel, papír, 18 x 26, znač, vlevo dole: VIK 50, 18 x 26, MČR Turnov, inv. č. U 69 / 61 - Valdštýn, Hrubá Skála, Klokočské skály, Betlémské skály, 1919, nástěnné malby ve vstupní hale nádraží ČSD v Turnově (fotodokumentace) • Josef Váchal 1884 – 1969 / 62 - Cestou Českým rájem, Prachovské skály 5. - 7. července 1948, soubor čb. fotografií, technická spolupráce K. Adam, s. sb. • Václav Špála 1885 – 1946 / 63 - Údolí Plakánek, 1909, olej, plátno, 56 x 71, znač. vpravo dole: V. Špála 09, GHMP, inv. č. M 2622 / 64 - Černý rybník u Kosti. 1912, olej, plátno na lepence, 49,5 x 65, Galerie výtvarného umění Ostrava, inv. č. O 756 / 65 - Hrad Kost. 1938, olej, plátno, 52,5 x 71,5, znač. vlevo dole: V Špála 38, KG Hradec Králové, inv. č. O 1403 • Anna Macková 1887 – 1969 / 66 - Trosky (Z Českých krajů), 1920, cyklus bar. dřevorytů, 30,5 x 23,5, OG Jičín, inv. č. G 555 / 67 - České motivy, 1926, cyklus 10 bar. dřevorytů, 34.5 x 29,5. OG Jičín, inv. Č. G 519 / 68 - Kumburk od Studenaň, 1928, bar. dřevoryt, 8,6 x 13,9, OG Jičín. inv. č. G 545 / 69 - Prachovské skály. 1946, kolorovaný dřevoryt, 19 x 15, OG Jičín, inv. č. G 508 / 70 - Zebín od Lháňského lesa. 1956, dřevoryt, 6,9 x 11,8, OG Jičín, inv. č. G 544 • Jindřich Procházka 1888 – 1969, 71 Krkavčí skály, Zebín od Prachova, Trosky od Prachovských skal, 1936, nástěnné malby ve vstupní hale nádraží ČSD v Jičíně (fotodokumentace) • Pravoslav Kotík 1889- 1970 / 72 - Pod Troskami, 1913, olej, plátno / 73 - Den, 1922, olej, plátno, 92 x 97, značeno vpravo dole: P. Kotík 1922, NG Praha, inv. č. O 15781 / 74 - Skály, 1959, kvaš, papír, 40 x 32, zn. vpravo dole: P. K 59 • Rudolf Kremlička 1886 – 1932 / 75 - Údolí Jizery u Turnova, 1916, olej, plátno na lepence, 48 x 56.5, znač. vpravo dole: R. Kremlička 1916, NG Praha. inv. č., O 8607 • Vladimír Silovský 1891 – 1974 / 76 - Skály u Příhraz, tužka, papír, 33 x 46, Místní národní výbor Libáň / 77 - Hrad Kost, tužka, papír, 40,5 x 53,5, MNV Libáň • Gustav Macoun 1892 – 1934 / 78 - Trosky, 1907, olej, plátno, značeno vpravo dole: G, Macoun 907. NG Praha / 79 - Krajina (Trosky), 1918, olej, plátno, 105 x 120,5, značeno vlevo dole: G.Macoun 1918, NG Praha, inv. č. O 2948 • Karel Tuček 1893 – 1977 / 80 - Jizera (dle M. Alše), 1927, kamej v silexu, 6 x 12, znač, vlevo při okraji TK 27, MCR Turnov / 81 - Turnov, 1942, kamej v achátu, 5 x 7, znač. vpravo dole: K. Tuček, MČR Turnov • Jiří Jeníček 1895 – 1963 / 82 - Osamělý strom, kol. 1930, čb. fotografie, 29,5 x 24, Moravská galerie Brno, inv. č. 6201 • Vlastimil Rada 1895 – 1962 / 83 - Motiv ze Železného Brodu. 1922, olej, plátno, 50 x 80, znač. vlevo dole: V. Rada 1922. KG Hradec Králové, inv. č. O 560 / 84 - Kamenice u Navarova, 1928, olej, plátno, 66 x 92, znač. vpravo dole: Vlast. Rada 28, GHMP, inv. č. M 476 • Miloslav Holý 1897 – 1974 / 85 - Pole u Vyskeře, 1942, olej, plátno, 60 x 81, znač. vpravo dole: M. Holý 42, SG Praha, inv. č. O 1017 • Zdeněk Juna 1897 - ( ) / 86 - Jizera u Železného Brodu, lept, papír, 25 x 19,3, značeno vpravo dole: Zd. Juna, KG Hradec Králové, inv. č. G 3W • Adolf Schneeberger 1895 – 1977 / 87 - Skála, mrak o strom, 1933, čb. fotografie, 23 x 22, MG Brno, Inv, č. 7597 • Jindřich Štýrský 1899 – 1942 / 88 - Z českého ráje, 1931, olej, plátno, 95 x 135, znač. vpravo dole: ŠTÝRSKÝ 1931, KG Hradec Králové, inv. č. O 250 / 39 - Skály, 1934-35, 6 čb. fotografií, kontakty 6 x 6, s. sb. • František Muzika 1900 – 1974 / 90 - Epitaf (Z Českého ráje l), 1943, olej, plátno, 120 x 76, znač. vpravo dole: F. Muziko 43, Městské muzeum Dvůr Králové nad Labem, inv. č. 558 / 91 - Torzo (Z Českého ráje II), 1943, olej, plátno, 100 x 81, znač. vpravo dole: F. Muzika 43, NG Praho, inv. č. O 3743 / 92 - Epitaf (Z Českého ráje). 1943, tužka, papír, 30 x 21, neznačeno, KG Hradec Králové, inv. č. G 2632/8 • Cyril Bouda 1901 – 1984 / 93 - Z Českého ráje, 1950, cyklus 12 bar litografií, 26 x 18, OG Jičín, inv. č, G 436-447 • Toyen (Marie Čermínová) 1902 – 1980 / 94 - Kresba, 1933, tuš, akvarel, kartón, 30 x 43,5, značeno dole uprostřed: toyen 33, KG Hradec Králové, inv. č. G 1904 • Karel Šlenger 1903 – 1981 / 95 - Ochránce národa. 1950, olej, plátno, 140 x 110, značeno na rubu: Šlenger, KG Hradec Králové, inv. č. O 1145 • Tibor Honty 1907 – 1968 / 96 - Skály, 1964, ze souboru čb. fotografií, zvětšeniny, s. sb. • Josef Ehm 1909 / 97 - Prachovské skály, 1939, čb. fotografie, zvětšenina, s. sb. • František Gross 1909 – 1986 / 98 - Z Prachovských skot. 1975, kolorovaná kresba, papír, znač. vpravo dole: F. GROSS 75. s. sb. • Vojtěch Kopic 1909-1978 / 99 - fotodokumentace reliéfů ze skalních stěn v Kacanovech u Turnova, 1938-1977 • Ladislav Zívr 1909 – 1980 / 100 - Postava Prachovských skal, 1964, patinovaná sádra, v. 174, znač. dole: Zívr 1964, KG Hradec Králové, inv. č. P 310 / 101 - Plačící kámen. 1975, patinovaná sádra, sklo, v. 54 značeno Zívr 1975, s. sb. / 102 - Soubor nalezených kamenů (Objects trouvés), 1964-70 léta; s. sb. • František Doležal 1910 / 103 - Hrady spatřené, 1970, olej, plátno, 70 x 95, znač. vlevo dole: F. Doležal 70, Severočeská galerie Litoměřice, inv. č. O 1703 / 104 - Výstup do skal, 1970, kombinovaná technika, papír; 22 x14.1, neznačeno, KG Hradec Králové, inv. č. G 3364 • Zdenko Feyfar 1913 / 105 - Čechy ze Žalého, 1946, čb. fotografie, zvětšenina, s. sb. / 106 - Máchovská krajina, 1958, čb. fotografie, zvětšenina, s. sb. / 107 - Český ráj z Kozákova, 1971, čb. fotografie, zvětšenina, s. sb. • František Jiroudek 1914 / 108 - Jizera za ranního oparu, 1944, olej, plátno, 65 x 111, znač.vlevo dole: F. Jiroudek 44, SG Praha. inv. č. O 812 / 109 – Semily, 1945, olej, plátno, 71 x 105, znač. vpravo dole: F. Jiroudek 45, KG Hradec Králové, inv. č. O 1286 • Vladimír Janoušek 1922 – 1987 / 110 - Skála s kyvadlem, 1965, kolorovaná kresba tuší, papír 62 x 45, s. sb. / 111 - Kopec,1965, kolorovaná kresba tuší, papír 62 x 45, s. sb. / 112 - Krajina s kyvadlem, 1970, olej na sololitu, železo, plexisklo 120 x 90. s. sb. • Jaroslav Klápště 1923 / 113 - Valečov, 1958, olej, plátno, 61,5 x 81,5, znač. vpravo dole: Klápště 58, OG Liberec, inv. č. 743 / 114 - Lom u Košťálova, kol 1960, olej, plátno. 70 x 100, značeno vlevo dole: Klápště, OG Liberec, inv. č. 822 • Dana Sokolová 1923 / 115 - Země, 1966, olej, plátno, 82.5 x 100, značeno vpravo dole: D. Sokolová 66, KG Hradec Králové, inv. č. O 1029 / 116 - Krajina snů, 1968, olej, plátno, 81 x X100, znač. vpravo dole: D. Sokolovo 68. KG Hradec Králové, inv. č. O 1063 • Miroslav Čapek 1924 / 117 - Borovice u Věžického rybníku, 1956, olej, plátno. 95 x 66, neznačeno. s. sb. • Jaroslav Mrva 1924 / 118 - Česká krajina, 70. léta, olej, plátno, 65 x 95, neznačeno, KG Hradec Králové. inv. č. O 1236 • Dalibor Matouš 1925 / 119 - Turnov z Hruštice, 1959, olej, plátno, 78 x 92. znač. vpravo dole: DL Matouš 59, MČR Turnov, inv. č. U 1382 • Ladislav Novák 1925 / 120 - Minulého léta nedaleko Turnova, 1982, akvarelová froasáž, 41 x 29,5, s. sb. / 121 - Duch země. 1982, froasáž, 41 x 29,5, s. sb. / 122 - Přírodopis, 1985, monochrom, froasáž, 41 x 29.5, s. sb. • Ladislav Karoušek 1926 / 123 - Napětí horolezce, 1979, olej, plátno, 100 x 80, s. sb. / 124 - Město mého mládí, kol. 1980, olej, plátno, 100 x 81, znač. vpravo dole: L. Karoušek, MČR Turnov, inv. č. 4/82 • Jiří Balcar 1929 – 1969 / 125 – Turnovsko, 1. pol. 50. let, ze souboru akvarelů, s. sb. • Josef Jíra 1929 / 126 - Zima na Záborčí, 1960, olej, plátno, 64,5 x 79,5, znač. vpravo dole: JOSEF JÍRA 60, SG Liberec, inv. č. 824 / 127 - Tání na Malé Skáte, 1963, tempera, papír, 45 x 62,8. znač. vpravo dole: JOSEF JÍRA 63, KG Hradec Králové, inv. č. G 1459 • Jiří Rada 1929 / 128 - Znak krajiny, 1963, olej, plátno, 66 x 76, s. sb. / 129 - Probuzená země, 1969, olej, plátno, 66 x 77, s. sb. • Jaroslav Cheben 1936 / 130 - Z Českého ráje, 1976, linoryt, papír, 56 x 86, znač. vpravo dole J. Cheben 76, KG Hradec Králové, inv. č. G 2688 • Kateřina Černá 1937 / 131 - Zebín. 70. léta, malba na skle, s. sb. / 132- Smutný příběh o ztrátě brýlí o co následovalo potom, 1987, autorská kniha, kresby perem, 8 listů 14 x 10, s. sb. • Karel Kuklík 1937 / 133 - Skály, 1966, soubor čb. fotografií z Prachovských skal, zvětšeniny. s. sb. • Jiří Dostál 1945 / 134 - Trosky - věnováno K. H. Máchovi, 1978-80, epoxid na sololitu, 145 x 225, SG Litoměřice / 135 - Trosky - věnováno V. O., 1980, epoxid na překližce, 155 x 155, s. sb. • Miloš Šejn 1947 / 136 - Nalezené pigmenty, z cest od 1954, hlíny, písky, minerály, organické materiály a text, vícedílná instalace, s. sb. / 137 - Křížení roklí 1980 (z cyklu Rokle v Prachovských skalách, 1975-80), olej, plátno, 85 x 65. neznačeno, Galerie B. Rejta v Lounech, inv. č., OG 625 / 138 - Stopy železa, 1987, nalezené pigmenty, netkaný textil a dřevo, devítidílný polyptich, 190 x 285 x 95, neznačeno, s. sb. • Jaroslav Anděl 1949 / 139 - Cestou s Karlem Hynkem Máchou, 1976 – 78, ze souboru čb. fotografií, zvětšeniny, MG v Brně a s. sb. • Josef Novák 1951 / 140 - Skalní město, 1976, olej, plátno, 80 x 80, neznačeno,s. sb. / 141 Trhlina, 1978, olej, plátno, 25 x 25, neznačeno, s. sb. • Čestmír Suška 1952 / 142 - Skála – obr, velryba, žába, 1985, beton, 900 x 450 x 350, realizace v Praze - Malešicích, fotodokumentace / 143 - Skalní město, 1987, keramika, 50 x 40, soubor několika částí, s. sb. / 144 - Tirgam, 1986-87, laminát, v. 222. s. sb. / 145 - Mohyly v poušti. Hlavo v lese, 1987, pastely, papír, 90 x 75, s. sb. • Michal Resl 1953 / 146 - Trosky, 1980, ze souboru Symetrie, čb. fotografie, 38 x 29, MG v Brně / 147 - Sen o Kozákovu, 1980, čb. fotografie, 38 x 29, MG v Brně / 148 - Z cyklu z českého ráje. Dialog?, 1981, čb, fotografie, 38 x 29, MG v Brně
Pro zachycení dalších možností práce s krajinou byle výstavo doplněna příklady realizací Jiřího Valocha (1946; šest skulptur, 1983, autorská kniha, 7 listů, 29,5 x 21; Studie horizontu, 1988, fragmenty obrysů 6 kamenů z vrchu Zebína, papír, 59 x 41; Studie horizontu, 1988, fragmenty obrysů 6 větví z Prachovských skal, papír, 59 x 41), J. H. Kocmana (1947; Projekt pro květiny a krajinu, 1972, 3 práce ze souboru, reprodukované fotografie a text), Jana K. Čeliše (1949; Oblaka, 1983, autorská kniha, vizuální interpretace textového záznamu z cesty za Jičínem, práce na psacím stroji, 15 listů 30,5 x 22; Doteky krajiny, 1987, ze souboru vizuálních textů, práce na barevném psacím stoji, papír 29,5 x 21), Vítka Čapka (1954 - 1988; Světlo, 1980, ze souboru čb. fotografií) a Jana Činčery (1961; Obnažený povrch - Skrytá barva Veliše, 1988, vrstveny tónovaný papír; Eroze skal – Prachov, 1988, tónovaná papírovina, soubor několika částí).
Z dokumentace: jaspisové nástroje z výkopů v jeskyni Kudrnáčova pec na Kozákově, Muzeum Českého ráje v Turnově; Z poznámek k výkopům Filipa Turka, kresby perem a rukopis, s. sb.; modelace reliéfu Českého Ráje, sádra, Muzeum Českého ráje v Turnově; frotáž rytiny z rokle Fortna v Prachovských skalách, provedeno M. Šejnem roku 1987.
Expozice bylo rovněž doplněna
mineralogickou, archeologickou a fotografickou dokumentací kraje, jak si to
vyžadoval i charakter výstavy. Tyto exponáty byly zapůjčeny Muzeem českého ráje
v Turnově, jemuž přísluší i zvláštní poděkování za neobyčejnou pomoc při
realizaci výstavy. Dále děkujeme všem dalším institucím, které k realizaci
výstavy přispěly zapůjčením děl ze svých sbírek, zejména Národní galerii,
Středočeské galerii a Galerii hlavního města Prahy. Moravské galerii v Brně,
dále Oblastní galerii v Liberci a dalším institucím i jednotlivým autorům. Z
prostorových důvodů nebylo možné vystavit všechno díla uvedená v katalogu.
(KRAJINA ČESKÉHO RÁJE VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ / Krajská galerie v Hradci Králové /
Žižkovo náměstí 35 / 28. dubna - 5. června 1988 / Koncepce výstavy, katalogu a
instalace Miloš Šejn)
Rezumé:
Text shrnuje takřka tři století vývoje výtvarného
vidění té části naší země, nazývané od devatenáctého století Český ráj.
Pro devatenácté století je typická výjimečná úloha kresby a pak i malby. Od jeho
konce je stále významější role fotografie, zatímco malířský výkon se stává
především výrazem provázanosti viděného a vidoucího. Druhá polovina století
dvacátého pak nese rysy mezioborového diskurzu, což platí v zásadě podnes.
Dějiny výtvarného vidění nejsou jen dějinami výtvarných
umění, výrazný podíl tu má i vědecké chápání světa a nové metody jeho zkoumání
a chápání. Krajinu Českého ráje dnešníma očima tedy vnímáme s odkazem na všechna
tato poselství jako svébytnou krajinu historickou.
<