s e j n b o h e m i ae r o s a
M o ž n o s t d o t y k u
1984
blíže k motivu / ohmatávání zrakem, prohlédání dotykem, uchopení kroky / cesta
(1. 6. 1984)
maximální oproštění výtvarných prostředků / kontakt s přírodou, práce s přírodou
/ vede k podstatě // soustředění na linii nebo na barvu, na charakter pigmentu /
elementarizace výtvarných prostředků vrací člověka zpět / přímo se dotknout //
výtvarný prostředek je dotekem / magický kontakt fotografe // prohlubující se
zkušenost / kontakt s přírodním řádem / očistit se, vejít a rozšířit svoje
vnímání // přejdeš určitou hranici a jsi v té zkušenosti // potřeba ztotožnění s
výtvarnými prostředky / jsou částí přírody // cesta k podstatnému ,/ s pocitem
děsu // dál nebo jinam ale stále do toho jediného / nikoliv zklidnění /
konkrétnost (8. 6. 1984)
Myslím, že před umělcem nebyl ještě nikdy tak otevřen prostor, jak je tomu dnes.
Je to oslepující . " možnost cesty, svírající poutníka úzkostí, ale naplňující
také jeho oči svou nedozírností. A skloní-li se k ní, odhaluje mu propasti i
vrcholy, prostupující všemi jeho smysly.
Na své cestě člověk z n o v u objevuje svou vlastní řeč, umožňující mu přimknout
se k viděnému a znít.
Tato cesta je cestou koncentrace, cestou vědomého omezování jazyka na jejím
počátku. Jedině úplná oproštěnost poskytuje vhledu dokonalost. Prostota získává
svou moc v konkrétnosti, ve ztotožnění myšlenky, gesta, materiálu a přírody.
Cesta jednoduchostí je však i cestou k úhrnnosti a teprve neustálá přítomnost
vůle k těmto nejzazším obrysům a celistvosti dává projevu jeho sílu a
pravdivost.
Tvar kamene, barva lišejníků a travin, pohyb plamene, vůně oblak a třpyt skal,
vrstvy barviva vystupující ze dna potoka a pigment cesty ve stáčejícím se ohybu
v dálce, tlukot vlastního srdce - to vše může být, uchopeno a přijato, procítěno
a projádřeno, součástí i stupněm takové cesty. Stejně tak zahlédnutí sivé zeleně
v převisu, pohled do žíly čistého křemene uprostřed růženínu geometricky
posekaného trhlinami, otisk mokvavých zelených skal, pozorování slunce téměř se
dotýkajícího linie horizontu, spočinutí v kruhu mlhy na louce s měsícem nad
hlavou, pozvolné spouštění ruky obloukem podél skalní stěny a dotek o čirou
hladinu nad červeným dnem či úder kamenem z čedičové stěny.
Společně s básníkem častokrát sním "o díle velkého rozpětí; syntetizujícím
všechny elementární, předmětné, obsahové a stylové hodnoty. Zatím je to jen sen.
Ale je dobře představit si dnes ještě nejasnou možnost."
<